“Naailand Nederland”, maar toch tekort aan vakmanschap

naai

bron: Metro (Augustus, 2014)

Eerder meldde EditieNL al dat Nederland een echt “naailand” is. Volgens de Knipmode zouden we de massaconsumptie beu zijn. De IKEA startte in 2012 een campagne: “breng je huis tot leven met textiel”. Het programma “Door het oog van de naald” gepresenteerd door Nicolette van Dam; op de buis te zien sinds januari, zal die populariteit in de toekomst ongetwijfeld verder aanjagen.

Toch kiezen jongeren over het algemeen voor wetenschappelijke opleidingen, wat er heden ten dage toe heeft geleid dat er een schreeuwend tekort is aan vaklui. “We kunnen alles bedenken, maar niemand kan het maken”. Ook de beroepsgroep coupeurs lijkt uit te sterven, wat zonde zou zijn van de kennis die nu steeds op de nieuwe generatie wordt overgedragen. De gemeente Amsterdam lijkt de schreeuw om vaklui te hebben gehoord en haar belang voor de creatieve industrie te hebben ingezien. Zij startte drie proefprojecten om het beoefenen van het ambacht op te vijzelen: het Mediacollege kreeg vermogen om te investeren in praktijkruimtes, de Meestercoupeuropleiding in Amsterdam-West kreeg financiële steun, evenals een naaiatelier in Amsterdam-Noord bedoeld voor het opdoen van werkervaring. Het hele artikel is te vinden op de website van Bregje Lampe, wat eerder al in het Parool verscheen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s